Vogn i bevægelse
Konstruktion af vognen:
·
Indsæt ”polygon” med punkterne ABCDEF
·
Lav hjulene ved at indsætte ”cirkel
ud fra centrum og radius” (klik hvor du vil have
hjulets
centrum og vælg derefter radius på hjulene)
·
Hvis du klikker på de forskellige
linjer, så kan du øverst på tegneblokken vælge en
anden tykkelse og farve på linjerne. Dette kan
også gøre ved at højreklikke på
linjerne
og gå ind i egenskaber.
·
Indsæt ”skyder” og vælg hvor stort et
interval du vil kunne køre i. Det bliver længden på kan køre hen af tegneblokken.
Giv skyderen et navn f.eks. a. Dette kan redigeres ved at højreklikke på
skyderen og gå i egenskaber.
·
For at vognen skal bevæge sig, så
skal alle punkterne ABCDEF redigeres. Dobbeltklik på punktet og koordinatet
kommer frem. Eksempel: (2,5) For at punktet flyttes med skyderen, så skal
navnet på skyderen sættes ind i koordinatet, således at det kommer til at hedde
(2+a,5). Dette gøres ved alle punkterne.
·
Ved at højreklikke på skyderen, så
kan man nu tænde for animationen. Så kører vognen og man kan pausen og sætte i
gang nede i venstre hjørne at tegneblokken.
·
Man kan også slukke for animationen
og selv flytte på skyderen.
·
Man kan ved at højreklikke på de forskellige
linjer, punkter osv. ude i algebra vinduet fjerne navnene på de forskellige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar